tisdag 20 februari 2018

Du är vad du äter!

Har som sagt var börjat äta enligt Viktväktarna och gått ner nästan 10 kilo i vikt. I går i affären upptäckte jag dock bieffekter som inte kändes så trevliga. Till att börja med så ratade jag en produkt för att den innehöll en liten, liten mängd socker. Och i kassan framför mig så var det en man som köpte en massa chips och läsk och jag kände direkt att jag i mina tankar började fördöma honom. Herregud! Det hade kunnat vara jag för tre månader sedan och folk får väl ändå äta hur mycket chips de vill.

Dessutom hatar jag självutnämnde kost- och hälsoexperter som vill pracka på andra deras matvanor. Framförallt hatar jag hycklare som ser på socker och sötningsmedel som värsta giftet men sen utan problem njuter av vin och drinkar flera dagar i veckan. Fast det är väl finare att drick vin och äta ost framför teven än att äta chips och dricka cola.

En ”News Flash” är kanske på sin plats här. Alkohol innehåller en jävla massa socker. Sen är alkohol en av de droger som rent fysiskt gör mest skada eftersom den är både fet- och vattenlösligt och därmed påverkar nästan alla organ i kroppen.

Jag har varit på fester där föräldrar har varit väldigt berusade efter att ha druckit mängder med vin men ändå blivit arga på mig eftersom att deras barn velat ha av min Coca-Cola. Jag tror dock att deras barn tog mycket mer skada av att se sina föräldrar fulla och personlighetsförändrade än av ett glas cola.

Sen har jag en kompis som hela tiden skryter om hur bra och nyttigt hen äter och klagar på min och min sambos matvanor. Det mesta av hens så kallade kunskap vad jag gäller kost kommer dock från tveksamma bloggar och hobbyforskare. En gång vägrade han att dricka av ett mineralvatten jag köpt eftersom vattnet tydligen innehöll något potentiellt farligt. Sen hade hen dock inga som helst problem med att hinka i sig whisky och öl.

Alla blir salig på sin tro och alla får äta och dricka i princip vad de vill men någon sorts rim och reson får det ändå lov att finnas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar