onsdag 14 oktober 2015

Kalla fakta!

Är fortfarande upprörd efter gårdagens Kalla fakta om hatet mot samerna.
Jag är dock inte förvånad, det är så det ser ut där uppe. Insnöat, iskallt och stenhårt.

Folk skrattade åt mig när jag sa att filmen "Jägarna" kändes verklighetstroget men jag står fortfarande fast vid det och nästan 20 år senare är det fortfarande laglöst i visa byar i Norrbotten.

Många undrar hur jag kan bo i Järvaområdet och säger att de invandrartäta förorterna är "no go-zoner". Men jag har aldrig känt mig otrygg i Stockholms nordvästra förorter.
Däremot finns det byar i Gällivare kommun dit jag inte skulle åka. I alla fall inte utan skottsäker väst och hjälm.

Som en i praktiken ingift same blir jag givetvis ledsen och berövad över hatet och fördomarna mot samerna. Det är inte konstigt att många samer flyttar till Stockholm och ogärna säger att de är samer.

Eftersom min dröm är att jobba med utredningar, gärna offentliga och gärna av brott, blir jag irriterad över att jag inte kan få något jobb medan en sån som Eva Sjöström sitter och lyfter lön hos polisen. Tror dock inte hon är ensam utan det verkar snarare var en kultur hos polisen i Gällivare att man struntar i att utreda renstölder.

 Jag vill egentligen inte flytta tillbaka till Gällivare men om jag får ett tillräckligt intressant jobb med en tillräckligt hög lön så kan jag tänka mig att fundera på saken.

Så polisen ge mig ett erbjudande som jag inte kan tack nej till så ska vi se om jag inte kan få ordning på polisen i Gällivare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar