onsdag 29 maj 2013

Ska bli sjuksyster jag, tralala!

Bokomslag Att bli sjuksköterska : en introduktion till yrke och ämne (häftad)Att bli sjuksköterska
 – en introduktion till yrke och ämne
Elisabeth Dahlborg-Lyckhage (red.)
Betyg: +++

Eftersom ingen verkar ha behov av att anställa en journalist/statsvetare som även läst lite juridik har jag beslutat mig för att försöka slutföra min sjuksköterskeutbildning. Som ett led i detta har jag börjat gå igenom gamla anteckningar och åhörarkopior från mina tidigare sjuksköterskestudier. Har även börjat titta på lite böcker och snubblade över "Att bli sjuksköterska – en introduktion till yrke och ämne". Kan inte påstå att boken gjorde mig mer sugen på att bli sjuksköterska. Snarare tvärtom.
Den tar bara upp alla plikter och skyldigheter som sjuksköterskor har. Och detta ansvarstyngda slitjobb gör sjuksköterskor för knappt någon lön alls. Det är helt sjukt att min lillebror som inte ens har gymnasiekompetens tjänar mer på sitt jobb i gruvan än vad en sjuksköterska gör.
Annars var boken lättillgänglig och den ger nyblivna sjuksköterskestudenter en ganska bra bild av hur deras framtida yrkesliv kommer att se ut, samt vilka krav som kommer att ställas på dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar